Over Ketnet

25 jaar Ketnet in 10 blikvangers

VRT heeft een lange en sterke traditie op het gebied van kinder- en jeugdprogramma’s. Maar met de komst van Ketnet in 1997 werden de bakens meer dan ooit verzet. Op 1 december viert Ketnet zijn 25ste verjaardag. Het kindernet van VRT heeft de afgelopen kwarteeuw heel wat betekend voor kinderen, jongeren én opvoeders.
25 jaar Ketnet in 10 blikvangers

1. De geboorte van Ketnet

Op 1 december 1997 krijgen kinderen en jongeren een eigen aanbod op de toenmalige BRTN. Dagelijks van vier tot acht op TV2. Vóór half zeven richt de zender zich op de allerkleinsten met o.a. de klassieker Tik Tak. Om half zeven is er een jeugdjournaal, Studio.Ket, gepresenteerd door Peter Van de Veire en Anabelle Van Nieuwenhuyse. Na Studio.Ket is er een aanbod voor tieners met een hitparade, series en een quiz. Het nieuwe kanaal is volledig sponsorvrij en biedt een veilig aanbod voor kinderen en jongeren.

Studio Ket

2. Ketnet als springplank voor de media

Steven Van Herreweghe presenteert als ‘wrapper’ de eerste Ketnet-uitzending. Hij vormt samen met Ianka Fleerackers, Gitte Van Hoyweghen en Sven Ornelis het eerste wrappers-kwartet. Na hen volgen nog tal van nieuwe gezichten, van wie er een heel aantal op dit moment nog actief zijn in de media. Ketnet bleek de afgelopen 25 jaar dan ook de perfecte springplank naar een verdere carrière in de media. Enkele andere voorbeelden: Peter Van de Veire, Staf Coppens, Jelle Cleymans, Erika Van Tielen, Britt Van Marsenille, Karolien Debecker, Niels Destadsbader,…

Maar ook voor heel wat muzikanten betekent Ketnet een opstap naar de grote muziekwereld. Voor verschillende projecten gaat Ketnet op zoek naar muzikaal talent: Junior EurosongKetnetpopKetnet Musical,… Allemaal programma’s die kinderen de kans geven om hun muzikale talenten te tonen en verder te ontwikkelen. Zo zetten o.a. Max Colombie (Oscar and the Wolf), Oliver Symons en Mathieu Terryn (Bazart) en Laura Tesoro hun eerste muzikale stappen op Ketnet. Maar ook populaire Ketnet-reeksen scoren muzikaal, denk maar aan Spring, Ghostrockers en #LikeMe.

Staf Coppens

3. Ketnet is innovatief

Ketnet is een 360° merk dat een innovatief en veilig aanbod voor kinderen wil verzekeren op alle platformen waar ze zich begeven. Ketnet kent een lange traditie van digitale innovatie met in 2004 KetnetKick, het Ketprofiel in 2012, interactieve fictie rond De Regel van 3S in 2017, Buck The Game in 2018. In 2020 ging ook de webreeks Meisjes van start, een reeks die in realtime loopt op de online platformen van Ketnet. Alles verloopt digital first. En sinds 2021 is Karrewiet ook een digitale voorloper met een zeer succesvol TikTok-kanaal. Ook de populaire reeks Nachtwacht kreeg in 2021 een digitale uitloper met een eigen interactieve fictie. Met de Peetie Club lanceerde Ketnet in 2022 de eerste online liveshow met avatars in een virtuele omgeving.

Buck the game

4. Ketnet maakt kinderen mediawijs

Ketnet wil kinderen ‘mediawijs’ maken en speelt daarbij al 25 jaar een voortrekkersrol. Tal van initiatieven helpen kinderen bij de eerste stappen in hun mediagebruik. In 2012 introduceert de vernieuwde Ketnet- website zelfs eigen sociale mediatoepassingen in de veilige Ketnet-omgeving. Daarnaast leren kinderen op die website onder de noemer Vet op het net aan de hand van tips en video’s hoe ze zich veilig online begeven. In het najaar van 2016 focust Ketnet op gaming met een nieuw programma voor kinderen, maar ook met een aanbod voor ouders rond ‘mediawijs gamen’. Mediawijsheid krijgt ook in verschillende andere programma’s een plaats: onder meer in de realistische fictiereeksen D5R en 4eVeR. Samen met Mediawijs en Mediaraven lanceert Ketnet in het najaar van 2017 De Schaal van M: een spel rond mediawijsheid. Het spel wordt gebruikt in scholen en door kinderen thuis. In 2018 gidst @elindo jongeren op een leuke manier doorheen hun soms complexe digitaal leven. Vorig jaar lanceerde Ketnet in samenwerking met Mediawijs de videoreeks Slim op het internet met tips rond mediawijs omgaan met het internet.

Gloria

5. ​ Ketnet krijgt een eigen TV-kanaal

Tot het voorjaar van 2012 moet Ketnet een kanaal delen met Canvas, waardoor het merk geen continu aanbod voor kinderen kan garanderen: uitzendingen worden geregeld onderbroken door ‘breaking news’ of door sportuitzendingen. Vanaf 1 mei 2012 behoort dat tot het verleden en verhuist Ketnet naar kanaal 12. De verhuis wordt gevierd met een grootse ‘verhuisshow’ met alle Ketnet-gezichten.

Niels en Bartel

6. Ketnet-programma's worden gesmaakt over de hele wereld

Sinds enkele jaren werkt Ketnet aan een sterk internationaal parcours. Ketnet-reeksen zoals Hoodie, Campus 12 en Tik Tak gooien hoge ogen in het buitenland en worden intussen uitgezonden in meer dan 70 landen over heel de wereld. Ook #LikeMe is intussen te zien in meer dan tien landen en ook 3Hz scoort internationaal. Kinderen uit Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Luxemburg en Nederland ​kunnen genieten van de spannende fictiereeks.

Ketnet valt ook regelmatig internationaal in de prijzen. In 2019 won het programma Nachtraven een International Emmy Kids Award in de categorie Non-scripted Entertainment. En in 2021 ging Tekens van leven aan de haal met de International Emmy Kids Award in de categorie Factual & Entertainment. 

Tik Tak

7. Ketnet maakt moeilijke thema’s bespreekbaar

Ketnet wil kinderen weerbaar maken. Het wil kinderen beschermen, maar zeker niet afschermen. Moeilijke thema’s worden op verschillende manieren bespreekbaar gemaakt. In 1999 krijgen kinderen een stem in het ‘debatprogramma’ Mijn Gedacht.  In Generatie K (2016, 2017) laat Kristel Verbeke kinderen aan het woord over kinderrechten en toont hen in kwetsbare situaties. De dokter Bea show, die in het najaar van 2017 voor het eerst te zien is, focust op relationele en seksuele vorming met in de hoofdrol actrice Eva Van der Gucht.

In 2019 bracht Karrewiet een speciaal programma in de aanloop naar de verkiezingen: De Grote Karrewiet Verkiezingsshow. Daarin kregen Ketnetters de kans om al hun vragen te stellen aan de 6 partijvoorzitters. En ook tijdens de coronacrisis zorgde Ketnet voor een educatief aanbod voor leerkrachten, ouders én de kinderen die noodgedwongen 'in hun kot' moesten blijven. In 2021 kregen de Ketnetters de kans om pittige vragen te stellen aan premier Alexander De Croo over de coronacrisis. En in De vlog van Fée zorgde Ketnet voor herinneringseducatie op maat van kinderen over WOII.

Ketnet staat met de beide voeten in de leefwereld van kinderen. Dankzij programma's als Twaalf is veel, Ket & Doc en Tekens van leven toont Ketnet kinderen van hier, brengt verhalen op kindermaat en zorgt voor herkenning.

De verkiezingsshow

8. Ketnet geeft kinderen een stem

De mobiliserende acties Kom op appelsDe Pet op tegen kanker, de Move tegen pesten en STIP IT geven kinderen een stem en maken op een laagdrempelige manier een moeilijk thema bespreekbaar.

Al sinds 2012 houdt Ketnet jaarlijks een mobiliserende actie om kinderen te sensibiliseren en te inspireren om niet te pesten. Van 2012 tot en met 2017 deed Ketnet dat met De Move tegen Pesten. Door alle kinderen te mobiliseren om samen te dansen en te zingen tegen pesten. Maar omdat de strijd tegen pesten niet enkel door kinderen kan gevoerd worden, vond Ketnet het belangrijk om ook zo veel mogelijk volwassenen te bereiken. Daarom werd de actie omgevormd tot STIP IT. Sinds 2018 worden de vier stippen ingezet. Eerst met boegbeeld Tinne Oltmans en nadien Sarah Mouhamou en Nora Gharib. De Ketnet-campagne tegen pesten ging viraal en de vier stippen zijn sindsdien een krachtig symbool tegen pesten. Sinds 2022 wordt de actie gedragen door Ketnet, Radio2 en MNM. Want niet alleen kinderen en jongeren maar ook volwassenen kunnen het slachtoffer worden van pestgedrag. En pesten aanpakken, dat doe je niet alleen.

STIP IT

9. Ketnet en het onderwijs

Ketnet blijkt ook een trouwe partner van het onderwijs. De Karrewiet-uitzendingen zijn in veel Vlaamse lagere scholen een vaste waarde. Maar ook andere programma’s vinden hun weg naar het onderwijs. In 2003 neemt Staf Coppens in Stafari kinderen mee in de wondere wereld van de natuur en leert hen op die manier vanalles over de verschillende diersoorten. Ook wetenschap krijgt een plaats in het schema met o.a. Groot licht (1998 – 2002, Johan Terryn en Yvon Jaspers), Bedweters (2006, Britt Van Marsenille) de televisiequiz Gebuisd (2008, Jelle Cleymans), het spelprogramma Chinees voor mij (2008, Otto-Jan Ham) en Superbrein (2016, Lieven Scheire).

Rond een aantal programma’s worden lessenpakketten ontwikkeld die in het onderwijs gebruikt kunnen worden. Generatie K krijgt een pakket over kinderrechten, De dokter Bea show over puberteit en seksualiteit en De vlog van Fée over WOII.

Groot Licht

10. Ketnet zorgt voor beleving ver buiten televisie en digitale platformen

Ketnet maakt al jaar en dag straffe programma's. Fenomenen als W817, Spring, Kaatje, Nachtwacht, D5R, Ghostrockers, Helden, #LikeMe en vele anderen zorgden voor heel wat uren kijkplezier voor klein én groot. Maar naast de straffe programma's zet Ketnet ook in op beleving. De figuren en acteurs kunnen de kinderen ontmoeten op events zoals Ketnet FreezzzKetnet Halloween en Ketnet Kerst maar ook expo's rond TikTak#LikeMe en theatershows van Nachtwacht, Helden en Bumba zorgen voor extra beleving rond de Ketnet-programma's. Het muzikale succes van #LikeMe kent ook een ongezien succes met in 2019 twee uitverkochte Lotto Arena's en in 2022 maar liefst vier volle Sportpaleisen.

Sinds 2013 organiseert Ketnet ook haar eigen awardshow: Het Gala van de Gouden K's. Al 10 jaar kiezen de Ketnetters wie of wat het voorbije jaar in media en showbizz het populairst was bij Vlaamse kinderen. Wat begon als een kleine studioshow groeide al snel uit tot een fenomeen wat al meermaals zorgde voor een tot de nok gevuld Sportpaleis. In 2021 zorgde het Gala van de Gouden K's voor een innovatieve primeur. Door de coronacrisis kon het event niet doorgaan en zorgde Ketnet voor een live-show met XR technologie.

Dat Ketnet leeft bij jong én oud was vijf jaar geleden duidelijk. De twintigste verjaardag van Ketnet zorgde voor maar liefst vier volle Sportpaleisen. Ketnet en Studio 100 organiseerden daar hét feest van het jaar voor de eerste generatie Ketnetters met een exclusieve reünie van Spring, optredens van o.a. Samson en Gert en de Ketnet-wrappers van het eerste uur Sofie Van Moll en Steven Van Herreweghe. Maar liefst vier avonden lang gingen meer dan 17 000 Ketnet-fans uit hun dak. 

Het Gala van de Gouden K's